בעיות התנהגותיות אצל ילדים ונוער

בעיות התנהגות אצל ילדים
האם הילד שלכם נכנס להתקפי כעס? אינו שולט בעצמו? מציק לסביבתו?
בעיות התנהגות אלו ואחרות גורמות לסבל רב לילדים ולמתבגרים, להוריהם ולסביבתם אך ניתנים לשינוי באמצעות הטיפול הנכון.
כדאי לדעת שכאשר מתייחסים לבעיות התנהגות יש להתחשב בגילו וברמת התפתחותו של הילד. ככל שהילד צעיר יותר, נתייחס אחרת לבעיות ההתנהגות בעיקר בגלל העובדה שילדים קטנים עוד לא פיתחו יכולת שליטה עצמית מספקת כדי לרסן התנהגויות הפוגעות באחר. בעיות התנהגות אצל ילדים ומתבגרים נמצאות על רצף מבעיות קלות ועד בעיות חמורות. אצל מרבית הילדים התנהגות תוקפנית תתמתן עם הגיל, אך אצל חלק קטן מהילדים בעיות של תוקפנות, אלימות ומרדנות יימשכו ואולי אף יחמירו בהתבגרותם.
חשוב להבחין בין  סוגים שונים של בעיות התנהגות. למשל אצל ילדים עם הפרעת קשב היפראקטיבית, יש קשיים בשליטה עצמית שיגרמו להם להגיב באימפולסיביות  לאירועים סביבם. יש ילדים שבעיית ההתנהגות שלהם קשורה למרדנות והתנגדות כלפי דמויות סמכותיות (ODD) ותתבטא בהתקפי זעם, עוינות, הצקה או פגיעה מכוונת באחרים, האשמה של הסביבה, מצב רוח ירוד, ויכוחים וקונפליקטים חוזרים ונשנים. ילדים כאלה שאינם מטופלים באופן יעיל עלולים לפתח בעיות התנהגות חמורות בהתבגרותם (CD), עד למצבים של התנהגויות עברייניות ואנטי חברתיות.
טיפול התנהגותי – קוגניטיבי, שם דגש על שינוי מחשבות עוינות, תחושות כעס והתנהגות אלימה, מתנגדת או מתמרדת. במכון שלנו יש התייחסות טיפולית הן למיומנויות השליטה העצמית של הילד והן לערכים החברתיים, שקובעים את המטרות שלו. כמו כן, מכון שיטות מאמין כי על ההורים להיות שותפים מלאים בתהליך הטיפולי, מרכיב שעשוי להשפיע באופן משמעותי על יעילות הטיפול, השגת מטרותיו ושימורן לאורך זמן. אופי השותפות משתנה בהתאם לגילו של הילד, הקשיים אתם יש להתמודד והתנאים המשפחתיים והסביבתיים.

האם הילד שלכם נכנס להתקפי כעס? אינו שולט בעצמו? מציק לסביבתו? בעיות התנהגות אלו ואחרות גורמות לסבל רב לילדים ולמתבגרים, להוריהם ולסביבתם אך ניתנים לשינוי באמצעות הטיפול הנכון.  כדאי לדעת שכאשר מתייחסים לבעיות התנהגות יש להתחשב בגילו וברמת התפתחותו של הילד. ככל שהילד צעיר יותר, נתייחס אחרת לבעיות ההתנהגות בעיקר בגלל העובדה שילדים קטנים עוד לא פיתחו יכולת שליטה עצמית מספקת כדי לרסן התנהגויות הפוגעות באחר.

dsc_68213

בעיות התנהגות אצל ילדים ומתבגרים נמצאות על רצף מבעיות קלות ועד בעיות חמורות. אצל מרבית הילדים התנהגות תוקפנית תתמתן עם הגיל, אך אצל חלק קטן מהילדים בעיות של תוקפנות, אלימות ומרדנות יימשכו ואולי אף יחמירו בהתבגרותם.חשוב להבחין בין  סוגים שונים של בעיות התנהגות. למשל אצל ילדים עם הפרעת קשב היפראקטיבית, יש קשיים בשליטה עצמית שיגרמו להם להגיב באימפולסיביות  לאירועים סביבם. יש ילדים שבעיית ההתנהגות שלהם קשורה למרדנות והתנגדות כלפי דמויות סמכותיות (ODD) ותתבטא בהתקפי זעם, עוינות, הצקה או פגיעה מכוונת באחרים, האשמה של הסביבה, מצב רוח ירוד, ויכוחים וקונפליקטים חוזרים ונשנים. ילדים כאלה שאינם מטופלים באופן יעיל עלולים לפתח בעיות התנהגות חמורות בהתבגרותם (CD), עד למצבים של התנהגויות עברייניות ואנטי חברתיות.

טיפול התנהגותי – קוגניטיבי, שם דגש על שינוי מחשבות עוינות, תחושות כעס והתנהגות אלימה, מתנגדת או מתמרדת. במכון שלנו יש התייחסות טיפולית הן למיומנויות השליטה העצמית של הילד והן לערכים החברתיים, שקובעים את המטרות שלו. כמו כן, מכון שיטות מאמין כי על ההורים להיות שותפים מלאים בתהליך הטיפולי, מרכיב שעשוי להשפיע באופן משמעותי על יעילות הטיפול, השגת מטרותיו ושימורן לאורך זמן. אופי השותפות משתנה בהתאם לגילו של הילד, הקשיים אתם יש להתמודד והתנאים המשפחתיים והסביבתיים.

אל תתנו לילדכם להמשיך לסבול ולגרום לקשיים רבים לסביבתו, פנו אלינו לשיחת ייעוץ והמשך טיפול

דילוג לתוכן