טיפול התנהגותי – קוגניטיבי (CBT)

טיפול התנהגותי קוגניטיבי משלב בין שתי גישות פסיכולוגיות מרכזיות: הטיפול ההתנהגותי והטיפול הקוגניטיבי. הטיפול ההתנהגותי החל בתחילת המאה הקודמת ושם דגש על תהליכי למידה של התנהגויות ושינוי התנהגויות לא רצויות באמצעות למידה ותרגול של התנהגויות חדשות. שילוב של מרכיבים התנהגותיים בטיפול עשויים לכלול משימות מגוונות הקשורות לבעיה איתה האדם מתמודד. לדוגמא, אדם המתמודד עם חרדה מפני שימוש במעלית יבצע משימות חשיפה הדרגתיות (לעיתים בליווי המטפל) שירגילו אותו להימצא במקום שמעורר את החרדה.

הטיפול הקוגניטיבי שהחל במחצית המאה הקודמת שם דגש על הפירוש שאנו נותנים למציאות. הגישה הקוגניטיבית רואה במחשבות כמעין שכבה או פילטר שדרכה ובאמצעותה אנו חווים את המציאות. גישה זו מאפשרת לבחון את הקשרים המתקיימים דרך קבע בין המחשבות שלנו, לרגשות ולהתנהגויות שלנו. באופן טבעי חלק גדול מהמחשבות שלנו לוקה בעיוותים שמעוררים רגשות דיס-פונקציונאליים ובהתאמה התנהגות שאינה משרתת אותנו. כך למשל, אדם הסובל מדיכאון יחווה את המציאות דרך מסננת מחשבתית בעלת מאפיינים דיכאוניים.

כך זה עשוי להיראות:

הקוגניטיבי פועל באמצעות זיהוי המחשבות הלא תפקודיות ותיקונן עד לכדי הבנייה של תהליכי חשיבה חיוביים ויעילים יותר אשר ישפיעו גם על תחושותיו ורגשותיו של האדם וגם על התנהגותו.

השילוב בין שתי הגישות נותן מענה למגוון רחב של בעיות מהן סובל האדם, החל מחרדה ודיכאון וכלה בבעיות התנהגות, תקשורת בין אישית ועוד. הטיפול ההתנהגותי – קוגניטיבי מאופיין בגישה הומאנית המתייחסת לאדם בגובה העיניים, ולמטופל כסובל מקושי ולא כאל אדם חולה. הטיפול מתמקד בכוחות של האדם וביכולתו לפתור בעיות. זהו טיפול ממוקד מטרה, בו המטפל נוטל חלק פעיל, דוחף ומאיץ לקראת השגת השינוי הרצוי. בשל אופיו המובנה של הטיפול, גם המטפל וגם המטופל יכולים לעקוב אחר השגת המטרות וההתקדמות בטיפול. במרבית המקרים יקבל המטופל שיעורי בית שיביאו ליעילות רבה בהשגת התוצאות הרצויות. סוג טיפול זה מתאים לכל הגילאים מפעוטות ועד קשישים ויכול להינתן במסגרת טיפול פרטני, זוגי, משפחתי וקבוצתי.

הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי נחקר דרך קבע באוניברסיטאות, מכוני מחקר ובתי חולים ונמצא כטיפול היעיל ביותר עבור מרבית ההפרעות הנפשיות כגון חרדה, דיכאון, והפרעות התנהגות.

לפרטים והבהרות נוספות ניתן לצפות בסרטון:

דילוג לתוכן